Martat uskovat ilmaston lämpenemiseen
Marttaliitto tutki marttojen mielipiteitä ilmastonmuutokseen ja ympäristöön liittyen. Suurin osa kyselyyn vastaajista oli ilmaston lämpenemisen kannalla. Ilmaston ja ympäristön eteen ollaan valmiita kuitenkin näkemään vaivaa.
Runsaan kolmentuhannen martan otoksessa 80 % kallistui ilmaston lämpenemisen kannalle. Osan mielipide nojaa tutkimustuloksiin, nähtyihin dokumentteihin arktisten jäätiköiden sulamisesta ja uutisiin aiempaa tuhoisammista tulvista ja myrskyistä eri puolilla maailmaa. Jotkut näkevät viitteitä muutoksesta omassa elinympäristössään.
Vastarannan marttoja on viidennes: Ilmaston lämpenemisen ennustamisella tehdään bisnestä ja luodaan uusia kulutustarpeita. Maapallon historiaan suhteutettuna käytössä on lyhyt seurantajakso, jonka perusteella ei voida tehdä mitään kattavia päätelmiä ja syyllistää ihmistä suhteettomasti.
Ympäristöasioissa martat ovat varsin samaa mieltä siitä, että jotain on itse kunkin tehtävä. Vettä ja energiaa pyritään säästämään. Kylmälaitteet on sijoitettu mahdollisimman kauas lämmönlähteistä (90 %), pyykkiä pestään täysin koneellisin (80 %) ja tarpeettomat valot sammutetaan (70 %). Lähes kaikki sammuttavat ainakin joskus viihdelaitteet virtakytkimestä tai katkaisimellisella jatkojohdolla. Vain 5 % ei ole lainkaan vaihtanut valaisimiin energiansäästölamppuja. Martta säästää energiaa sekä rahan että ilmaston takia.
Martat ovat tunnollisia kierrättäjiä silloin, kun se on mahdollista. Yli 90 % lajittelee ainakin paperin, ongelmajätteet ja lasin, ja 80 % pahvit ja tekstiilit. Reilu puolet ryhmästä kompostoi ja vähän alle puolet erotteli biojätteet. Vähiten lajiteltiin muovia, jonka keräystä ei monin paikoin ole järjestetty tai keräyspiste on hankalan matkan päässä.
Ruokakaupassa martan kolme tärkeintä ostopäätöstekijää ovat kotimaisuus, laatu ja hinta. Myös eläinten kohtelu mietityttää. Puolet martoista on vähentänyt erityisesti naudanlihan syöntiä viimeisten viiden vuoden aikana, ja nelisen prosenttia on puhtaasti kasvissyöjiä. Taloudellinen martta heittää harvoin (62 %) tai ei juuri koskaan (20 %) ruokaa roskiin.
Kodinkone valitaan laadun, hinnan ja ympäristöystävällisyyden perusteella. Siivouksessa ja pyykinpesussa neljännes käyttää aina Joutsenmerkkituotteita ja loputkin paria prosenttia lukuun ottamatta aina välillä. Etikka ja sooda ovat käytetyimmät ekotuotteet puhdistuspuuhissa.
Puolet martoista käyttää silloin tällöin julkisia kulkuvälineitä, noin 20 % usein ja 6 % aina. Alle kolmannes ei käytä julkista liikennettä koskaan. Julkista liikennevälinettä ei joko ole, se ei sovellu aikatauluihin tai oma auto on kätevämpi. Lomakohdetta valitessaan martta miettii hintaa, suoria lentoyhteyksiä ja etäisyyttä. Kohdealueen ympäristönhoitoa ja mahdollista vesipulaa eivät kovin monet vielä käytä valintaperusteena. 20 % martoista ei lennä koskaan.
Marttojen kotitalousneuvonnan eettisen kuluttamisen teemaan liittyvä marttabarometri tehtiin alkuvuonna 2010. Kyselyyn vastasi 3 318 marttaa.
Lisätietoja: www.martat.fi
Kehitysjohtaja Asta Kuosmanen, p. 010 838 5530, etunimi.sukunimi@martat.fi
Toiminnanjohtaja Marianne Heikkilä, p. 010 838 5532, etunimi.sukunimi@martat.fi