|

|

Metsähallitus ja Marttaliitto: Mennään eikä meinata -kampanja kutsuu suomalaiset luontoon ja liikkeelle

Marttaliitto ja Metsähallituksen luontopalvelut pistivät hynttyyt yhteen ja kannustavat suomalaisia nauttimaan luonnosta ja hyödyntämään sen antimia. Nyt käynnistyvä Mennään eikä meinata -kampanja kehottaa ensitöikseen viemään äidit ja isoäidit retkelle äitienpäivän kunniaksi. Jos suomalaiset saadaan menemään eikä meinaamaan, saavutetaan neloisvoitto: menemisestä seuraa niin sosiaalisia ja terveydellisiä kuin henkisiä hyötyjä, ja menemisen myötä elämän tahti hidastuu.

Martoilla on 46 000 jäsentä ympäri Suomea, ja Metsähallituksen luontopalvelut puolestaan hoitaa luontoalueita, jotka ovat kaikkien suomalaisten käytettävissä ja ilona.

– Mennään eikä meinataan -kampanja tarjoaa mainion mahdollisuuden ryhtyä reiluksi retkikaveriksi ja napata luontoon mukaan ihmiset, jotka eivät enää löydä sinne tietänsä itse. Luonnosta löytyy elämän alkuvoima, ja meillä suomalaisilla on poikkeuksellisen hyvät mahdollisuudet kokea se niin upeissa kansallispuistoissamme kuin lähimetsissämme. Luonnossa liikkuminen ei ole kuitenkaan monelle enää itsestäänselvyys, ja siksi nyt on syytä lähteä reippaasti liikkeelle. Tarjolla on terveyttä ja hyvinvointia ilman lääkärin reseptiä, sanoo Metsähallituksen luontopalvelujen kansallispuistokummi ja martta, tv-kasvo ja kirjoittaja Saimi Hoyer.

– Menemisessä on vauhdin maku, mutta kun menee luontoon, pääseekin hidastamaan tahtia ja hengähtämään hetkeksi. Tämä on oivallus, jota Suomessa tarvitaan nyt. Äitienpäivänä innostamme yhdessä viemään mummot ja perheet metsään ja tuomaan heidät takaisinkin. Usean sukupolven retkellä voi siirtyä eteenpäin myös tärkeitä luonnon hyödyntämisen taitoja, Marttaliiton toiminnanjohtaja Marianne Heikkilä sanoo.

Mennään eikä meinata -kampanja on liikkeellä pirteällä asenteella ja madaltaa kynnystä lähteä liikkeelle tarjoamalla menovinkit ja kannustamalla luontoon niitäkin, joille lähimetsäkin on uusi ja ihmeellinen. Mennään eikä meinata -kampanjan Facebook-sivuilla www.facebook.com/MennaanEikaMeinata voi lähettää kaverille, kollegalle tai rakkaalle kutsun lähteä retkelle, kalaan tai sieneen. Sosiaalisesta mediasta voi näin saada sysäyksen jättää ruutu hetkeksi ja kääntää nokka kohti kevätluontoa. Kutsukortti luontoon saattaa kolahtaa myös postiluukusta. Kampanja tulee näkymään kesän aikana virtuaalimaailman lisäksi myös kentällä valtakunnallisena Vapapäivänä (8.6.), jonka yhteydessä kampanja kannustaa kalaan, sekä valtakunnallisina Suomen luonnon päivänä ja Marttojen sienipäivänä (31.8.), jolloin katseet käännetään metsän herkkuihin.

Tutkimusten mukaan 10 minuutin oleilu luonnossa saa verenpaineen laskemaan ja 20 minuutin retki mielialan kohenemaan. Tunnin luontoretkellä paranee jo tarkkaavaisuuskin, ja kahden tunnin retki saa kehon hyvät poliisit, tappajasolut lisääntymään ja elimistön puolustusmekanismit elpymään. Yhteiskunnassamme tapahtuneet muutokset ovat kuitenkin johtaneet vieraantumiseen luonnosta.

Mennään eikä meinata -kampanja on osa laajempaa uutta yhteistyötä, josta Metsähallituksen luontopalvelut ja Marttaliitto solmivat yhteistyösopimuksen viime syksynä. Martat (www.martat.fi) ovat edistäneet jo yli 100 vuotta kotien ja perheiden hyvinvointia. Metsähallituksen luontopalvelut (www.luontoon.fi, www.metsa.fi/luonnonsuojelu) hoitaa Suomen upeinta luontoa ja tuo luontoelämykset ja -kokemukset kaikkien ulottuville.

Lisätietoja:
Marttaliitto / toiminnanjohtaja Marianne Heikkilä, gsm 050 375 1195, marianne.heikkila(at)martat.fi
Metsähallituksen luontopalvelut / tiedottaja Laura Tahkokallio, gsm 040 556 9860, laura.tahkokallio(at)metsa.fi
Saimi Hoyerin haastattelupyynnöt Mennään eikä meinata -kampanjasta: Laura Tahkokallio, ks. yhteystiedot yllä

Mennään eikä meinata -kampanja Facebookissa: www.facebook.com/MennaanEikaMeinata