|

|

Totta ja tarua kosmetiikasta

Marttaliitto oli mukana järjestämässä Kansainvälisen kuluttajien oikeuksien päivän tapahtumaa Helsingissä, Itäkeskuksen Stoassa 15.3.2011.

Totta ja tarua kosmetiikasta –paneelin asiantuntijat olivat kemiantekniikan insinööri Anja Nysten, teknokemian yhdistyksen toimitusjohtaja Sari Karjomaa, kosmetiikka-asiantuntija Päivi Kousa Helsingin Allergia- ja astmayhdistyksestä, ympäristöryhmän koordinaattori Camilla Sederholm Pohjoismaiden Ministerineuvostosta sekä opettaja ja ekokampaaja Mona Mether.

– Altistavia aineita on kaikkialla ympärillämme. Kosmetiikkaan on tärkeää kiinnittää huomiota, koska sitä käytetään päivittäin ja useimmiten suoraan iholle, totesi Anja Nysten

– Kosmetiikassa on turvallisia, kyseenalaisia ja allergisoivia aineita. On hyvä muistaa, että koko elämä on kemiaa, myös vesi on kemikaali, huomautti Päivi Kousa.

Kosmetiikka on vain yksi osa arjen kemikaalikuormasta.

– Kodintekstiilit, palonestoaineet, tekstiilien suoja-aineet, tietotekniikka – kaikissa on haitallisia kemikaaleja, huomautti Camilla Sederholm.

Hiusvärejä ja viherpesua

Esimerkkinä kovista kemikaaleista nostettiin paneelissa esiin hiusvärit. Niiden käyttöä ei suositella lainkaan alle 16-vuotiaille. Väreissä on tarkat käyttöohjeet, joita pitää noudattaa, tekipä värjäyksen kotona tai kampaajalla.

Sitä mukaa kuin kuluttajien tietoisuus ympäristöasioista on kasvanut, ekotuotteiden kysyntä on kasvanut ja samalla valitettavasti tuotteiden viherpesu.

–  Jo vuosikymmeniä on tiedetty, että hiusvärit ovat haitallisia. Nyt valmistajat saattavat laittaa tuotteeseen hieman luonnonmukaista ainetta mukaan, ja sitten sitä markkinoidaan ekotuotteena, sanoi Anja Nysten.

–  Eko-sana on niin suosittu, että sillä voi myydä mitä vaan; sellaistakin, millä ei ole mitään tekemistä luonnonmukaisen kanssa. Se on asiakkaan harhaanjohtamista, sanoi Mona Mether.

– Ekopermanenttia ei ole olemassa. Keinotekoista kiharaa ei saada aikaan luonnonmukaisin keinoin. Kuluttaja ostaa mielikuvia. Hän haluaa yhtä aikaa edullista, turvallista, tehokasta ja ekoa. Aina se ei ole mahdollista samassa tuotteessa, hän totesi.

On myös luotettavia ekosertifikaatteja, jotka kertovat, että kyseisessä tuotteessa vältetään allergisoivia aineita. Sertifikaatit ovat maksullisia, ja kaikki valmistajat eivät niitä hanki, vaikka tuotteet täyttäisivät kriteerit.

Kohtuus kosmetiikassakin

Päivi Kousa toivoi kuluttajilta malttia. Äärimmäisyyksiin ei ole syytä mennä kosmetiikka-asioissa.

– Emme voi sulkeutua kuplaan, jossa emme kohtaa mitään kemikaaleja. Jos haluaa keventää kemikaalikuormaa, voi vähentää esimerkiksi hajustettujen tuotteiden käyttöä. Jos on pientäkin oireilua, se pitää ottaa tosissaan ja selvittää syy. Allergia ei yleensä synny yhdestä käyttökerrasta, vaan jonkin aikaa kestäneestä altistuksesta.

– Tavallisen ihmisen ei tarvitse olla kemisti uskaltaakseen käyttää kosmetiikkaa. Kuluttajien suojana on tiukka tuoteturvallisuuslainsäädäntö, jota parannetaan sitä mukaa kuin uutta tietoa tulee, huomautti Sari Karjomaa.

– Kohtuus kaikessa on hyvä periaate kosmetiikkaan liittyvissä valinnoissakin. Kosmetiikka tuo myös hyötyä ja arjen pieniä iloja, jatkoi Karjomaa.

Vihjeitä:

  • Lue tuoteselosteet ja noudata käyttöohjeita.
  • Monilla yrityksillä on kuluttajaneuvontaa, josta voi kysyä tietoja esimerkiksi tuotteen koostumuksesta.
  • Anna palautetta, jos tuote ei lunasta lupaustaan tai on huono. Erityisesti haittavaikutukset on syytä aina ilmoittaa valmistajalle tai maahantuojalle.
  • Suosi hajustamattomia tuotteita. Se on yksi keino vähentää arjen kemikaalikuormaa. Muista, että täydellinen hajusteettomuuskin voi herkistää hajuaistia.
  • Kuluttajalla on oikeus olla kuluttamatta. Kaikkea ei tarvitse ostaa.
  • Suhtaudu kriittisesti eko-merkintöihin. Selvitä, onko kyseessä myyntikikka vai laadun takaava sertifikaatti.

Lue lisää aiheesta täältä.

Kuluttajien oikeuksien päivää alettiin viettää Amerikassa 1960-luvulla. Tarkoituksena on kiinnittää huomiota sekä kuluttajaliikkeen saavutuksiin että epäkohtiin, joihin on syytä tarttua. Päivää vietetään useissa Euroopan maissa ja muualla maailmassa.

Suomessa päivän teema 2011 oli Turvallinen kosmetiikka – Mitä sinun on hyvä tietää kosmetiikasta. Tilaisuuden järjesti toimikunta, johon kuuluivat Kuluttajaliitto – Konsumentförbundet, Kotitalousopettajien liitto – Hushållslärarnas förbund, Näkövammaisten Keskusliitto, Marttaliitto, Finlands svenska Marthaförbund, Maa- ja kotitalousnaisten Keskus ja TTS tutkimus.