|

|

Tutkimuksen mukaan naiset ja korkeasti koulutetut hyödyntävät pakkausmerkintöjä eniten

Marttaliiton teettämän kuluttajatutkimuksen mukaan 71 prosenttia suomalaisista lukee pakkausmerkintöjä ostaessaan ruokaa. Sukupuoli, ikä ja koulutustaso vaikuttavat pakkausmerkkien tuntemiseen ja hyödyntämiseen: naiset lukevat pakkausmerkintöjä kaikissa ikäryhmissä enemmän kuin miehet. Nyt toista kertaa tehty tutkimus toteutettiin edellisen kerran joulukuussa 2019.

Merkinnät apuna terveellisyyden arvioinnissa

Ravintosisältömerkintöjä käytetään apuna tuotteiden terveellisyyden arvioinnissa ja tuotteiden vertailussa. Yhä useampi kuluttaja tarkistaa suolan määrän pakkauksesta. Rasvan ja sokerin määrää tarkastelivat eniten yli 65-vuotiaat. Nuoret puolestaan tarkastavat erityisesti proteiinin ja kuidun määriä.

Eri merkkien tuntemus pääosin kasvussa

Vuoteen 2019 verrattuna EU:n lehtimerkin tunnettuus oli kasvanut 12 prosenttia, Reilun kaupan merkin 7 prosenttia ja Sydänmerkin 6 prosenttia. Parhaiten kuluttajat tuntevat Sirkkalehti- ja Hyvää Suomesta -merkit. Vanhemmat naiset tunnistavat eri merkit parhaiten, vanhemmat miehet huonoiten. Nuoret naiset tuntevat muita paremmin Reilun Kaupan-, Sydän- ja EU:n lehtimerkin. Merkit vaikuttivat eniten yli 50- vuotiaiden naisten ja vastaavasti vähiten 31–50-vuotiaiden miesten ostopäätökseen.

Aisteihin luotetaan arvioitaessa tuotetta, jonka päiväys on umpeutunut

Parasta ennen -päiväyksen ja Viimeinen käyttöpäivä -merkintöjen umpeuduttua kuluttajat kertovat käyttävänsä aistinvaraista arviointia aiempaa useammin. Kuluttajat siis katsovat sekä haistavat ja maistavat tuotteita aiempaa enemmän. Tutkimuksen mukaan aistinvaraista arviointia hyödynsivät vähiten vanhemmat naiset ja nuoret miehet. Pääkaupunkiseudulla asuvat nuoret naiset jättävät ruoan useammin käyttämättä päiväyksen umpeuduttua.

Koronapandemian vaikutuksen arviointi

Teetettyjen tutkimusten välissä maailmalla puhkesi koronapandemia, joka on saattanut osaltaan vaikuttaa kuluttajien ostokäyttäytymiseen ja merkkien lukemiseen. Tutkimuksessa ei kuitenkaan varsinaisesti selvitetty erikseen koronapandemian vaikutuksia pakkausmerkintöjen lukemiseen.

Vaikka pakkausmerkintöjen ja ravintosisältömerkintöjen lukeminen oli laskenut vuodesta 2019, voi tutkimuksen pohjalta todeta, että kuluttajat osaavat hyödyntää merkeistä saatua tietoa arjessaan melko hyvin.


Tutkimuksen tuloksia käsitellään Marttaliiton Miksi pakkausmerkinnät hankkeen päätösseminaarissa 7.5. Suora lähetys tilaisuudesta alkaa klo 13 täällä. Tilaisuus on myös katsottavissa tallenteena.

Lisätietoa

  • Tarkempaa tietoa tutkimuksen tuloksista: martat.fi/pakkausmerkintojen-kuluttajatutkimus
  • Hankekoordinaattori Hanna Viita, hanna.viita@martat.fi, 050 339 0494
  • Kehittämispäällikkö Maija Soljanlahti, maija.soljanlahti@martat.fi, 050 535 4006

Kuluttajatutkimus toteutettiin huhtikuussa 2021 osana Miksi pakkausmerkinnät -hanketta, jossa kampanjoidaan elintarvikepakkausmerkintöjen lukutaidon parantamiseksi. Kampanjaa rahoittaa Ruokavirasto. Marttaliiton kumppaneina Miksi pakkausmerkinnät -kampanjassa toimivat Luomuliitto, Kuluttajaliitto ja Ruokatieto. Tutkimuksen toteutti Kantar TNS Agri Oy. Edellinen tutkimus teetettiin joulukuussa 2019. Lisätietoa tutkimuksesta sekä kampanjasta löytyy osoitteesta www.miksipakkausmerkinnat.fi.