Arki innostavana oppimisympäristönä
Ryhmätilassa on jännityksen tuntua. Kynät pyörivät vankien käsissä ja jonkun lenkkaritkin koputtavat lattiaa. Alkusyksyn olemme harjoitelleet hygieniaosaamisen perusteita ja nyt on aika näyttää testissä osaaminen. Monelle vangille aiemmista opinnoista on vuosia ja useammalla kouluun on liittynyt pettymyksen ja epäonnistumisen tunteita. Eipä siis ole ihme, että ilmassa on paljon tunteita ja tuntemuksia.
Martat ovat järjestäneet arjen taitojen kursseja rikosseuraamusasiakkaille vuodesta 2012 lähtien. Kursseilla kokataan, siivotaan, pyykätään, kierrätetään ja puhutaan rahasta sekä päivärytmistä. Arjen taitojen oppiminen ja vahvistaminen luovat perustan rikoksettomalle, hyvinvoivalle elämälle. Terveellisistä elämäntavoista tai taloudenhallinnasta tuputtaminen ja hyötypuhe harvoin toimivat. Niiden sijaan meidän tulee rakentaa oppimiseen innostava ympäristö ja kulttuuri. Tämä onnistuu vankilassakin.
Voisimmeko ajatella niin, että tehokas ja motivoiva oppiminen tapahtuisi osana ihan tavallisia arjen tilanteita yhdessä toisten kanssa? Martat ovat viimeisen kahden vuoden aikana rakentaneet perinteisten ryhmiemme pohjalta opinnollistettuja valmennuksia, joissa vangit voivat suorittaa osaamispisteitä (1–5 osp). Valmennuksissa edelleen kokataan, pyykätään ja puhutaan kuluttamisesta, mutta oppimisen tavoitteet ovat selkeästi määritettyjä. Moni ei heti ajattele, että kokatessa opitaan ravinnosta ja keittiötaidoista, hygieniaosaaminen on kemiaa ja työelämätaitoja sekä kuluttaminen liittyy vahvasti yhteiskuntatieteeseen. Valmennukset on rakennettu niin, että esille nousevat uteliaisuus, yhdessä tekeminen ja onnistuminen. Parhaimmillaan onnistumisten kautta vankien omakuva oppijana alkaa muuttua.
Olemme nostaneet keskiöön tehdä oppimisen ja onnistumisen kokemukset näkyväksi. Oman osaamisen ja oppimisen tunnistaminen ei ole meihin sisäänrakennettu taito vaan vaatii harjoittelua ja ammattilaisten tukea. Kun oppimista ja onnistumista tuodaan esille osaksi vankien arkea ja siitä keskustellaan, olemme jo pitkällä. Osaamispisteet tuovat vielä osaltaan oppimista näkyväksi ja konkreettisen hyödyn tulevaisuudessa.
Valmennuksen kaikki vangit suorittivat hygieniapassin erinomaisin pistein. Heidän onnistumisensa ja oppimisen ilo oli käsin kosketeltavissa. Kävin viime viikolla uudestaan samaisessa vankilassa ja käytävällä vastaan tuli vanki, joka halusi jutella. Hän kertoi, että oli kuullut Marttojen talous- ja hygieniataitojen valmennuksesta, kun osastokaverit olivat jutelleet budjetoinnista ja esitelleet hygieniapassitodistuksia. Hän kysyi: ”Voisitko Piia järjestää vielä uuden ryhmän, kun mäkin haluaisin oppia noita talousjuttuja?” Oppimiseen innostava kulttuuri leviää, kun sille rakennetaan suotuisa ympäristö.