Eläinperäistä kestävästi ja kohtuullisesti
Miten ja miksi Martat neuvovat kohtuullistamaan lihan ja muiden eläinperäisten tuotteiden käyttöä?
Suomalaiset, erityisesti miehet, syövät lihaa ja lihatuotteita runsaasti enemmän kuin ravitsemussuositusten mukaisen enintään puolikiloa kypsennettyä lihaa viikossa. Suomalaiset myös nauttivat maitotuotteita keskimäärin runsaasti. Yksilölliset vaihtelut ovat suuria, ja siksi Marttojen neuvonnassa ei oteta tarkasti kantaa yksilöiden valintoihin.
On tärkeää, että kulutustottumuksista ja tarvittavasta muutoksesta kohti vähempää eläinperäisten tuotteiden käyttöä sekä kestävämpää ruokavaliota keskustellaan. Keskusteluja käydään mm. Marttojen neuvonnassa, koululuokissa, suomalaisten kahvipöydissä, mediassa ja sosiaalisen median alustoilla. Keskustelut eri ryhmissä ja alustoilla tehdään osallistujien ehdoilla. Mainonnallisen ja neuvonnallisen materiaalin lukeminen vaatii medialukutaitoa ja keskusteluun osallistuminen vaatii rakentavaa keskustelutaitoa ja argumentointia. Sanoista on vielä matka tekoihin, mutta siinä martat ovat mukana: ohjaamalla ja vinkkaamalla.
Martojen arkivinkit nojaavat järkiruoka-ajatteluun, jossa haluamme tarjota terveellisiä, herkullisia, kotimaisia, ekologisia, eettisiä ja taloudellisia ratkaisuja erilaisiin koteihin. Pidämme arvossa ruokakulttuuria, jonka murroksessa saamme olla mukana. Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että tarjoamme enemmän kasvis- ja kalaruokareseptejä, vinkkaamme, miten kasvipohjaisia ruoanvalmistustuotteita käytetään. Tuotamme kurssimateriaalia ja ruokaohjeita, joissa kerrotaan, miten samaa ohjetta voi käyttää kasvis- ja sekasyöjä. Marttojen ruokaneuvonta perustuu tutkittuun tietoon sekä käytännön osaamiseen.
Tavallinen maito on ympäristöystävällisin tapa nauttia maitotuotteita. Juuston ympäristövaikutukset ovat hiilipäästöillä verrattuna paljon suuremmat. Kannustamme vaihtamaan maitotuotteet kasvipohjaisiin siellä, missä ne tuntuvat järkeviltä ja maistuvat, oli se sitten ruuanvalmistus tai kahvin valkaisu. Pohdimme asiaa myös talouden näkökulmasta sekä siitä näkökulmasta, kuinka hyvin vaihtoehtoinen tuote täyttää toivotun ravitsemuksellisen laadun. Käytännössä tämä tarkoittaa pakkausmerkintöjen lukutaitoa, jota Martat nostavat esiin neuvonnassaan.
Liha ja siitä valmistetut tuotteet ovat osa suomalaista ruokaperinnettä, ja neuvommekin kunnioittamaan perinteitä omilla valinnoilla. Yhdelle se tarkoittaa perinteisen ohjeen noudattamista sellaisenaan, toiselle punaisen lihan vaihtamista vaaleaan, kolmannelle linsseihin. Tavoitteena on kohtuullistaa lihankulutus ravitsemussuositusten suosittelemaan määrään. Kannustamme miettimään, mistä liharuoasta et halua luopua, mutta missä olet valmis vaihtamaan lihan kasvikunnan tuotteeseen tai vaikkapa järvikalaan.
Medialukutaito nousee yhä tärkeämmäksi arjen perustaidoksi, jotta markkinoinnin ja sosiaalisen median vaikutuspiirissä olevan kuluttajan on mahdollista tehdä punnittuja valintoja, jotka tukevat hänen terveyttään ja arvojaan.
Emmi Tuovinen
Maija Soljanlahti
Kirjoittajat ovat Marttaliiton kehittämispäälliköitä.