Kestävä muutos vaatii kansalaista, ei kuluttajaa
Vielä muutama vuosi sitten kestävämpi elämäntapa tarkoitti minulle sitä, että ostin eettisemmin ja ekologisemmin valmistettuja vaatteita ja tavaroita. Vaihdoin muovisia rasioita lasisiin ja kenkämerkkini vastuullisempaan. Kuvittelin, että ostamista voi jatkaa samaan tahtiin kuin ennenkin, kunhan sen tekee ekologisemmin.
Vasta koronapandemia herätti kunnolla kuluttamisen vähentämiseen. Kun valtaosa työ- ja vapaa-ajasta kului kotona, uusia tavaroita ja vaatteita ei osannut kaivata ja rahaa jäi säästöön aiempaa enemmän.
Ilmastoon ja ympäristöön liittyviä kysymyksiä käsitellään julkisessa keskustelussa usein kulutusvalintojen kautta. Ruokaan, energiaan ja liikkumiseen sekä muuhun kuluttamiseen liittyvät valinnat ovat yksilön ilmasto- ja ympäristötoimien kannalta keskeisiä. Kulutusvalintoja tärkeämpää ja ensisijaista on kuitenkin kulutuksen vähentäminen. Vaikka ei olisi varaa ekologisiin valintoihin, on pienempi kulutus jo itsessään kestävämpää.
Keskittyminen kulutukseen ja sen hiilijalanjälkeen myös kutistaa kansalaisen kuluttajaksi ja pienentää toiminnan mahdollisuuksia. Yksilön mahdollisuuksia vaikuttaa ilmastoon ja ympäristöön on onneksi muitakin ja väitän, että ne ovat kuluttamista vaikuttavampia.
Kansalainen voi kannustaa ja painostaa poliitikkoja tekemään ympäristön kannalta suurempia muutoksia kuin yksittäisen kuluttajan valinnat. Vaikuttamisen tapoja on äänestämisen lisäksi monia. Päättäjiä voi lähestyä suoraan yleisötapahtumissa tai sähköpostitse, allekirjoittaa kansalaisaloitteita ja adresseja. Liikkeelle voi lähteä myös omaan lähiympäristöön vaikuttamisesta.
Itselleni luontevin paikka seurata ja osallistua ympäristö- ja ilmastonmuutoskeskusteluun on sosiaalinen media. Twitterissä ja Instagramissa julkiseen keskusteluun voi osallistua tykkäämällä, kommentoimalla ja jakamalla viestiä eteenpäin. Parhaimmillaan somekeskusteluun voi saada päättäjiä mukaan osallistujiksi. Sosiaalinen media tuo myös näkyväksi joukkovoiman ja rohkaisee osallistumaan. Kun mielenosoitukseen on ilmoittautunut Facebookissa reilusti porukkaa, kynnys liittyä mukaan laskee.
Kansalaisvaikuttamisen avulla päättäjien ja median huomion voi ohjata kansalaisten kulutusvalinnoista poliittiseen päätöksentekoon. Tehokkaat ilmasto- ja ympäristötoimet vaativat paitsi kansalaisten tehokasta ohjausta kestäviin valintoihin myös merkittävimpien ilmastopäästäjien toimintaan puuttumista.
Venla Toivonen, Takuusäätiö
Kirjoittaja työskentelee Takuusäätiössä Kestävät talouspolut -kehittämishankkeessa.
Tämä blogikirjoitus on julkaistu Kestävät talouspolut -hankkeessa. Muut hankkeen blogitekstit löydät tästä linkistä.