Miksi ruokapakkauksessa on viimeinen käyttöpäivä?
Miksi sinä katsot pakkausmerkintöjä vai katsotko niitä lainkaan? Edes päiväysmerkintää?
Kuluttajatutkimuksen mukaan suomalaisille on edelleen epäselvää, mitä Viimeinen käyttöpäivä -merkintä tarkoittaa. Yksiselitteisesti sen viesti on: käytä viimeistään tänään. Eli valmista jauhelihasta kastike, lämmitä valmisateria tai laita kala uuniin ja nauti!
Ruoan pilaajabakteerien määrä alkaa nousta tuon määritetyn päivän jälkeen, eikä ruokaa ole enää turvallista käyttää. Ei, vaikka se haisee ihan tavalliselta. Ei, vaikka väri näyttää ihan hyvältä. Ei, vaikka maku muistuttaa sitä, mitä pitäisikin.
Vaikka sinä haluaisit ”elää reunalla” ja ottaa riskin, että elimistösi kestää ruokamyrkytyksen, ethän riskeeraa toisen terveyttä. Lapset, raskaana olevat ja ikääntyneet ovat herkemmässä asemassa, ja siksi varsinkaan heille näitä tuotteita ei saa tarjota viimeinen käyttöpäivä -päiväyksen umpeuduttua.
Ei kai nyt ruokaa roskiin?
Miten sitten vähennetään ruokahävikkiä, jos ruokaa pitää heittää päiväyksen takia roskiin? Jonkinlainen ristiriita tässä on, mutta Viimeinen käyttöpäivä -merkinnän noudattaminen on yhteiskunnallinen teko: ruokamyrkytys on henkilökohtaisen tai läheisen ikävän olon lisäksi terveysmenoja lisäävä tapahtuma ja myös aikaa pois tuottavasta työstä tai läsnäolosta.
Suunnitelmallisuus ostosten teossa vähentää hävikkiä, joten osta vain kohtuudella herkästi pilaantuvia tuotteita tai laita ne ripeästi pakastimeen, jos se on tuotteille mahdollista.
Jos on innokas ”punalaputettujen” eli alennettujen tuotteiden ostaja, täytyy välillä hillitä itseään, jotta ostaa varmasti vain tarpeeseen. Jos itsellä ei ole tarvetta kahdelle makkarakeitolle saman päivän aikana, kannattaa jättää toinen paketti kauppaan ja antaa jonkun toisen kokkaajan napata itselleen viimeistä käyttöpäivää lähestyvä tuote.
Korona vaikutti kauppa-asiointiin
Suomalaisista noin 70 % katsoo elintarvikepakkausten merkintöjä. Mutta mitä he niistä merkinnöistä haluavat tai osaavat lukea? Miksi pakkausmerkinnät -hanke käynnistettiin, jotta sekä kiinnostus pakkausmerkintöjä kohtaan että niiden lukutaito lisääntyisi.
Hanketta leimasi korona-aika, jättiläismäinen digiloikka niin järjestöjen neuvonnassa kuin suomalaisten kauppa-asioinnissa. Moni siirtyi verkkokaupan asiakkaaksi, toisille ruokaostokset teki joku ei-riskiryhmään kuuluva läheinen.
Verkkoruokakaupassa viimeistä käyttöpäivää ei voi itse valita. Kokemukset verkkokauppaostoksista ovat kuitenkin olleet hyviä, sillä päiväysmerkinnät ovat lähipiirin kertoman mukaan olleet kaukana, noin 5-10 päivän sisällä toimituspäivästä. Siinä ajassa ehtii syödä leikkeleet ja valmistaa mifupastan.
Valitettavasti Viimeinen käyttöpäivä -merkinnän sanoma on jäänyt edelleen hähmäiseksi, kertoo hankkeen lopuksi tehty selvitys. Tarvitsemme tulevaisuudessakin kampanjointia ja neuvontaa asian tiimoilta!
Lue lisää Miksi pakkausmerkintä kuluttajatutkimuksen tulokset -sivulta! Siellä kerrotaan muun muassa, että kotimaisuuden suosiminen korostui ja osa suomalaisista tutustui ravintosisältömerkintöihin tarkemmin – hyviä tuloksia siis!