Minna Kinnari: Tee merkkiteko ja valitse Joutsenmerkitty tuote
Kuluttajat ovat usein ymmällään vastuullisuusasioiden edessä, erilaisia näkökulmia ja merkkejä on paljon. Huhtikuussa monissa eri kanavissa näkyvän Merkkitekoja-kampanjan tavoitteena on helpottaa arjen vastuullisia valintoja. Valitsemalla Joutsenmerkityn tuotteen voit olla varma, että se on takuuvarmasti ympäristöystävällinen.
Merkkitekoja-kampanjan toteuttavat Joutsenmerkki, Reilu kauppa ja Luomu kumppaneinaan Marttaliitto ja Kuluttajaliitto.
Joutsenmerkki eli pohjoismainen ympäristömerkki on monelle tuttu esimerkiksi talous- ja wc-papereista, pesuaineista ja vaipoista. Joutsenmerkin voi löytää myös esimerkiksi hotelleista, ravintoloista, taloista ja sijoitusrahastoista. Suomessa on noin 10 00 Joutsenmerkittyä tuotetta ja palvelua.
Suomalaisista 86 prosenttia tunnistaa Joutsenmerkin. Joutsenmerkki on Suomen viidenneksi arvostetuin brändi noin tuhannen brändin joukosta.
Apua kiireiseen arkeen
Joutsenmerkki helpottaa vastuullisten valintojen tekemistä kiireisessä arjessa. Ostaessaan Joutsenmerkityn tuotteen tai palvelun kuluttaja voi olla varma, että se täyttää tiukat ympäristövaatimukset. Ne perustuvat elinkaariajatteluun eli huomioivat tuotteiden raaka-aineet, valmistuksen, käytön sekä loppusijoituksen. Lisäksi vaatimuksia asetetaan laadulle, terveydelle ja turvallisuudelle.
Jokainen voi vaikuttaa siihen, kuinka paljon Joutsenmerkittyjä tuotteita ja palveluita on saatavilla. Mitä enemmän ympäristömerkittyjä tuotteita ja palveluita käytetään ja vaaditaan, sitä halukkaampia myös valmistajat ovat toimimaan ympäristöä huomioiden.
Minna Kinnari
Kirjoittaja toimii Joutsenmerkin markkinointipäällikkönä.