| |

Sisusta koti kasviksilla ja muut vinkit koko perheen yhteiseen syömisen opetteluun

Lasten kasvisten käyttö on kohentunut viime vuosikymmenten aikana, mutta edelleen lapset syövät kasviksia, hedelmiä ja marjoja suositusta (250 g/pv) vähemmän. Useimmiten hedelmät maistuvat hyvin, mutta kasvisten syöminen vaatii enemmän totuttelua ja harjoitusta. Tätä totuttelua tehdään kaikissa syömistilanteissa, joista suuri osa tapahtuu kotona.

Miten lapsia kotona sitten opetetaan kasvisten syömiseen? Tiedämme, että yleensä tutut asiat maistuvat paremmin. Uudet kasvikset vaativat opettelua, totuttelua ja useita kertoja maistamista. Eikä heti tarvitse edes maistaa: toisille lapsille on tärkeää ensin vain katsoa, koskea ja vaikkapa tuoksutella uutta kasvista.

Kodin ruokasisustuksella – sillä, mitä elintarvikkeita kotona on saatavilla – vaikuttaisi olevan yhteys lapsen ruokavalioon. Mitä enemmän kasviksia ja mitä vähemmän sokeripitoisia ruokia kotona oli, sitä useammin lapsi käytti kasviksia. Ruokasisustuksessa kannattaa siis satsata kasviksiin ja hedelmiin samalla kun sokeripitoisten ruokien määrä pysyy kohtuullisena. Totaalikieltoon ei niidenkään suhteen kannata mennä, sillä terveen ruokasuhteen syntymisen kannalta myös epäterveellisenä pidettyjen elintarvikkeiden kohtuullista käyttöä on hyvä harjoitella.

Lasten kanssa kannattaa jutella ruoasta: missä se on kasvanut, mitä värejä lautaselta löytyy, miltä ruoka kuulostaa ja tuntuu, mikä on kenenkin lempiruoka jne. Ruokapöydässä vaihdetaan päivittäin myös muut päivän kuulumiset. Yhdessä samassa ruokapöydässä lapsilla on esimerkki, malli, josta oppia myös uusien ruokien syömistä. DAGIS-tutkimuksessa onkin havaittu vanhempien näyttämän esimerkin olevan yhteydessä runsaampaan kasvisten käyttöön. Mitä useammin perhe syö yhdessä, sitä enemmän lapsen ja vanhemman ruokavaliot muistuttavat toisiaan.

Lasten ruokakasvatuksen tueksi tehdään tutkimusta yliopistolla ja Martat puolestaan omalta osaltaan pyrkivät jalkauttamaan tarvittavia tietoja ja taitoja lapsiperheille. Toiveemme on, että yhä useampi perhe löytää oikeaa tietoa ja tukea arjen ruokailutilanteisiin ja ruokakasvatukseen. Kysymmekin yhdessä: missä kanavissa tieto parhaiten perheet tavoittaa?

Tärkeintä on muistaa, että lapset oppivat jokainen omaan tahtiinsa. Vanhempana kysyy välillä kärsivällisyyttä odottaa, että yhteiset harjoitukset tuottavat tulosta. Joidenkin ruokien kohdalla voidaan tarvita useita toistoja ja tutustumista leikin kautta, ennen kuin uusi ruoka alkaa maistua. Joskus taas aiemmin hyvin maistunut ruoka ei enää seuraavana päivänä maistukkaan. Silloin on hyvä vetää syvään henkeä ja luottaa siihen, että ajan kanssa yhdessä opettelu kantaa hedelmää.

Emmi Tuovinen, kehittämispäällikkö

Marttaliitto ry

Henna Vepsäläinen, tutkijatohtori

Helsingin yliopisto, Elintarvike- ja ravitsemustieteiden osasto


Välineitä ruokakasvatukseen:

Myyrän mielikasvikset -mobiilisovelluksen tavoitteena on lisätä kasvisten ja hedelmien hyväksyttävyyttä ja se sopii käytettäväksi sekä päiväkodeissa että kotona. Sovellus on saatavilla ilmaiseksi iOS– ja Android-laitteille.

Martat-mobiilisovelluksesta taas voi etsiä uusia kasvispainotteisia arkiruokia sekä muita arjen vinkkejä, joiden avulla arki kotona toimii ja syömisen opettelu perheessä on koko perheen ilo.