Viestintämateriaalia
Martat-brändi on mielikuva, jonka haluamme meistä syntyvän omassa marttayhteisössämme ja joka heijastuu järjestöstä ulospäin. Jokainen meistä on brändilähettiläs – viestimme sanoin ja teoin, yksin ja yhdessä, millainen järjestö olemme, mitä teemme ja miten vaikutamme. Tältä sivulta löydät muun muassa brändikirjan, logot, asiakirja- ja esityspohjat sekä lyhyet esitykset marttajärjestöstä suomeksi ja englanniksi.
Aloita tästä
- Lue brändiesite ja brändikirja – palaa niihin myöhemminkin.
- Brändikirjasta voi ja kannattaa lainata sanoja ja muotoiluja. Viitata ja yhdistää siihen. Sama koskee marttajärjestön strategiaa.
- Käytä valmiita pohjia, fontteja ja värejä – ollaan yhtenäisiä.
- Opettele hissipuheesta oma versiosi ja kerro muille Martoista.
Tapahtumien visuaalinen ilme
Tapahtumaa suunniteltaessa huomioidaan Marttojen brändin mukainen visuaalinen maailma. Katso täältä ohjeet messu- ja tapahtumaosaston visuaaliseen suunnitteluun ja rakentamiseen.
Kuvapankki
- Marttayhdistysten kuvapankki löytyy täältä (linkki siirtyy Kuvat-palveluun)
- Kuvapankista löydät myös valmiit julistepohjat yhdistysten käyttöön
Slogan: Hyvästä arjesta parempi maailma
Marttojen slogan on Hyvästä arjesta parempi maailma. Sloganista on tehty sosiaalisessa mediassa jaettavaksi sopivat kuvat. Jaa kuvat marttayhdistyksen tai toimintaryhmän sosiaalisen median kanavissa. Voit käyttää niitä myös omilla tileilläsi.
- Kuva Facebookiin
- Kuva Instagramiin
- Kuva X:ään (entinen Twitter)
Sosiaalisen median kansikuvat
Sloganista on tehty myös sosiaalisen median kanaviin kansikuvat, jotka kannattaa vaihtaa yhdistyksen somekanaviin.
- X (entinen Twitter)
- Juhlavuoden 2024 profiilin taustakuva Facebookiin löytyy täältä.
Fontti
- Marttayhdistysten pääasiallinen fontti on Office-fonteista löytyvä Calibri.
- Brändin toista fonttia, Rooneytä, käytetään lähinnä painotuotteissa ja muissa aineistoissa, joita graafikot tekevät.
- Calibria käytetään myös ppt-esityksissä ja word-teksteissä.
Martat valokuvissa
Ihmisten läsnäolo ja yhdessä tekeminen välittyvät Marttojen kuvamaailmassa. Kuvissa tuodaan ihmisten erilaisuus esille ja näytetään eri-ikäisiä ja eri taustoista tulevia ihmisiä tasa-arvoisessa vuorovaikutuksessa keskenään. Kuvilla innostetaan toimeen tarttumiseen ilman täydellisyyden tavoittelua. Tekemisen riemu ja lämpö saavat välittyä kuvista.
Brändi-ilme koostuu kolmenlaisista kuvista:
- Ihmiset, toiminnalliset kuvat. Pelkistettyjä yhteisportretteja värillisillä taustoilla (esimerkki 1, esimerkki 2, esimerkki 3, esimerkki 4) ja dokumentaarisempia toimintakuvia aidoissa ympäristöissä (esimerkki 1, esimerkki 2, esimerkki 3, esimerkki 4)
- Lähikuvat, esimerkki 1, esimerkki 2, esimerkki 3, esimerkki 4
- Taustakuvat, esimerkki 1, esimerkki 2, esimerkki 3
Logot ja tunnukset
Marttojen sinivalkoinen Martat-logo PDF-muodossa >
Marttayhdistykset voivat käyttää viestinnässään joko Marttojen yleisiä logoja tai yhdistykselle tehtyä omaa logoa, ks. alempana.
Logo sijoitetaan pääsääntöisesti valkoiselle pohjalle, huomionarvoiseen kohtaan. Logon ympärillä on turva-alue, jonka sisälle ei saa tuoda muita elementtejä. Turva-alue on 1/3 logon leveydestä. Tämä tarkoittaa esimerkiksi sitä, että logoja ei voi laittaa vieriviereen tai päällekkäin.
Ota yhdistyksen logo käyttöön
Yhdistykset voivat ottaa käyttöönsä myös oman logon, jossa M-tunnus yhdistetään yhdistyksen nimeen. Käytännössä tämä tapahtuu oheisen täytettävän pdf-tiedoston avulla. Voit kirjoittaa pdf-tiedoston oman yhdistyksesi nimen. HUOM! On tärkeää käyttää tätä valmista pohjaa, jossa on oikea fontti.
Tallenna tarvitsemasi mallipohja ensin omalle koneellesi tiedostona, avaa tiedosto ja kirjoita pohjaan.
- Nimi kirjoitetaan M-tunnuksen oikealle puolelle (lyhyet yhdistysnimet) sininen
- Nimi kirjoitetaan M-tunnuksen oikealle puolelle (lyhyet yhdistysnimet) musta
- Nimi kirjoitetaan M-tunnuksen alle (pitkät yhdistysnimet) sininen
- Nimi kirjoitetaan M-tunnuksen alle (pitkät yhdistysnimet) musta
Kun yhdistyksen nimi on täytetty pdf-tiedostoon, ota sivulta kuvakaappaus (PrtSc) ja vie se vaikkapa word-tiedostoon. Tästä pystyt tallentamaan sen myös kuvaksi eli .jpg-muotoon eli kuvaksi ja rajaamaan sopivankokoiseksi. Vaatii siis vähän käsityötä, mutta onneksi tämä tarvitsee tehdä vai kerran.
M-tunnukset
M-tunnuksia käytetään ainoastaan kuvituksina. M-tunnus ei siis ole ole logo, eikä siihen saa yhdistää yhdistyksen nimeä.
Tilaa Marttojen logotuotteita
Martanpuodin kautta on tilattavissa seuraavia logotuotteita:
Asiakirjapohjat
Tallenna tarvitsemasi mallipohja ensin omalle koneellesi tiedostona, avaa tiedosto ja kirjoita pohjaan.
Suomessa asiakirjoissa noudatetaan pääsääntöisesti SFS 2487 standardia. Marttaliiton asiakirjapohja alle 15 sivun teksteille on tehty tähän standardiin.
- Word-asiakirjapohja, alle 15 sivun teksteille (esim. kirje, esityslista, muistio)
- Word-asiakirjapohja, yli 15 sivuiset tekstit (esim. pitkät ohjeet)
- PowerPoint-esityspohja
Esityspohjat
Täältä löydät valmiita esityksiä Marttajärjestöön liittyen.
Lataa esitys omalle koneelle ja muokkaa tarpeen tullen itsellesi sopivaksi.
Teams-taustakuva
Lataa alta taustakuva Teams-kokouksiin. Löydät ohjeen taustan vaihtamiseen täältä.
- Metsäaiheinen kuva (vuodelle 2024)
- Vaihtoehto 1
- Vaihtoehto 2
- Vaihtoehto 3
- Vaihtoehto 4
Nimikyltit
Lataa ja tallenna nimikylttipohja omalle koneellesi. Kirjoita nimesi tai vaikka yhdistyksen jäsenten nimet pohjaan ja tulosta ne. Nimikyltti mahtuu muoviseen rintaan kiinnitettävään koteloon.
Sovelluksen markkinointikuvat
Koulutus marttabrändistä
Katso koulutus marttabrändin taustasta ja käytöstä Martta-akatemiasta. Koulutuksesta kannattaa vinkata oman yhdistyksen hallituksen jäsenille.
- Kirjaudu Martta-akatemiaan tunnuksillasi tai rekisteröidy luomalla tunnukset.
- Brändikoulutus löytyy Martta-akatemian kalenterista 2.2.2021 -päivän kohdalta.
- Siirry linkistä koulutussivulle, kurssiavain on Brändimy2021!
- Tallenne löytyy Aineistot-kansiosta.