Selvillä sopimuksista

Oletko selvillä sopimuksistasi? Käy läpi kaikki sopimuksesi ja varmista, että et maksa turhasta.

Nettiliittymä, kännykkäsovellukset, maksu-tv, kuntosalikortti… Kuluttajalla voi olla paljon erilaisia sopimuksia, jotka maksavat kukin parista eurosta muutamaan kymppiin kuukaudessa. Yhteensä sopimuksista voi tulla suuri summa vuoden mittaan, vuodesta toiseen maksettuna.

Silloin tällöin on hyvä istua alas ja tarkastella, tuleeko kaikkia sopimuksia hyödynnettyä. Milloin viimeksi kävit kuntosalilla, josta maksat kuukausittain? Ehditkö katsomaan viihdekanavia maksamasi hinnan edestä? Muuttuiko lehtitarjous määräajan jälkeen kestotilaukseksi?

Jos huomaat, että et hyödynnä riittävästi palveluja, joista maksat, luovu niistä. Käytä silloin tällöin aikaasi myös sopimusten vertailuun ja hintojen kilpailuttamiseen. Et maksa tyhjästä ja voit säästää sievoisen summan.

Kilpailuta sopimukset kerran vuodessa tai parissa. Lue lisää sopimusten kilpailuttamisesta tämän linkin takaa: Sopimusten kilpailuttaminen

Mitä kaikkea sinulla on suoraveloituksessa?

Laskusta voi tehdä pankkiin e-laskusopimuksen, jonka voi laittaa menemään suoraveloituksena. On kätevää, kun jokaista säännöllistä maksua ei tarvitse erikseen hyväksyä, vaan pankki hoitaa sen suoraan.

Kun laskuja ei tarvitse joka kerta itse kuitata, saattaa unohtua, mistä kaikesta maksaa. Välillä kannattaa käydä läpi, mitä kaikkia laskuja maksat e-laskuna tai suoraveloituksella.

Ota selvää ennen sopimuksen tekemistä

Tämän päivän kuluttajan on osattava toimia sopimusten edellyttämällä tavalla. Ei esimerkiksi riitä, että ostaa puhelimen, vaan samalla täytyy ottaa liittymäsopimus.

Kun otat uuden puhelinliittymän, selvitä

  • tarvitsetko toistaiseksi voimassaolevan vai määräaikaisen liittymään
  • miten ja milloin pääset eroon sopimuksesta
  • millainen pakettihinnoittelu taustalla on
  • mitä pakettiin sisältyy: rajaton käyttö vai tietty määrä puheluita, viestejä ja mobiilidataa
  • onko kyseessä tarjous, jossa kuukausihinta nousee myöhemmin
  • milloin liittymä suljetaan ja mitä sen avaaminen maksaa

Kun harkitset kuntosalisopimusta, varmista

  • sopivatko kuntosalin aukioloajat sinulle ja vastaako tarjonta tarpeitasi
  • mitä hintaan sisältyy, liittymis- ja aloitusmaksut mukaan lukien
  • onko ryhmätunneille osallistuminen tai lastenhoitopalveluiden käyttö lisämaksullista
  • pitääkö tehdä määräaikainen sopimus ja kuinka kauan se on voimassa
  • millä perusteilla voit irtisanoa tai päättää sopimuksen

Kun haluat suoratoistopalvelun tai kanavapaketin, mieti

Jos peruskanavatarjonta ja ilmaiset suoratoistopalvelut eivät riitä, tarjolla on monia vaihtoehtoja. Koko perheelle sopivan kanavapaketin hankinta ei ole aina helppoa. Yksi haluaa katsoa sarjoja ja elokuvia, toinen seurata urheilua. Hankaluutta lisää se, että suoratoistopalveluiden sisältö voi muuttua ilman, että kyseessä olisi sopimusehtojen muuttaminen.

Kuluttaja ei voi yleensä irtisanoa määräaikaista sopimusta ennen kauden päättymistä poikkeustilanteita lukuun ottamatta. Tällainen tilanne voi syntyä, jos kanavapakettien sisältö ei pysy mahdollisimman samanlaisena ja riittävän monipuolisena eikä enää vastaa kuluttajan alun perin hankkimaa palvelua.

Myös maksuvaikeuksiin joutuminen sairauden, työttömyyden tai muun itsestä riippumattoman syyn takia voi olla irtisanomisen peruste. Tällöin yrityksellä on oikeus periä vain sopimuksen päättymiseen saakka kertyneet maksut.

Kun sopimusta hierotaan…

  • Lue sopimusehdot aina huolella ennen ostopäätöstä. Selvitä itsellesi, mihin olet sitoutumassa ja mitä sopimukset tarkoittavat oman tilanteesi kannalta.
  • Muista, että kauppamies voi odottaa. Sinulla ei ole kiire tehdä sopimusta. On huono viesti kauppiaalta, jos hän hoputtaa sinua ja vetoaa pikaiseen päätöksentekoon, jotta saisit joitakin etuja.
  • Pyydä yksi kappale sopimuksesta mukaasi, jotta voit lukea sen kotona rauhassa. Voi olla viisautta kysyä neuvoja ystäviltä, sukulaisilta tai suvun nuorisolta.
  • Kiinnitä erityisesti huomiota maksu-, keskeytys- ja irtisanomissääntöihin.
  • Allekirjoita sopimus vain, jos voit hyväksyä sen kaikilta osin.
  • Ole tarkkana, kun lataat netistä jotain aineistoa, esimerkiksi pelejä tai kirjoja. Sopimusehdoissa mainitaan esimerkiksi tieto, milloin maksuton sovellus muuttuu maksulliseksi. Jos ostat netistä vaatteita tai mopon osia, saatko palauttaa ne, jos ne ovatkin vääränlaisia?
  • Jos sopimusehdot tuntuvat kohtuuttomilta, tai jos et ymmärrä mihin olet sitoutumassa, älä tee sopimusta ennen kuin olet selvittänyt asian. Joskus sopimuksesta voi olla vaikeaa päästä eroon.
  • Jos sopimus on henkilökohtainen, sitä ei voi siirtää toiselle.
  • Selvitä, pääsetkö eroon kuntosalisopimuksesta jos sairastut, jäät työttömäksi, tulet raskaaksi tai muutat toiselle paikkakunnalle
  • Peru ajoissa. Jos peruutat esimerkiksi joogatunnin, kampaajan tai hieronnan liian myöhään tai et peruuta sitä ollenkaan, saatat olla velvollinen maksamaan palvelun kokonaan tai osittain.
  • Muista, että määräaikainen sopimus kestää aina määräajan loppuun saakka ja on sitova.
  • Jatkuvan eli toistaiseksi voimassa olevan sopimuksen voi aina irtisanoa, jolloin sopimus päättyy irtisanomisajan kuluttua.
  • Varmista, katkeaako määräaikainen sopimus automaattisesti, kun sopimusaika on kulunut loppuun. Jos sopimus muuttuu jatkuvaksi, selvitä, miten sopimuksen voi irtisanoa ja kuinka pitkä on irtisanomisaika.
  • Muista, että et voi irtisanoa sopimusta vain lopettamalla laskujen maksamisen.