Kuluttajansuoja ja ikäihmiset

Varaudu yllättäviin myyntitilanteisiin ja ratkaise niistä aiheutuneet ikävät tilanteet. Auta myös ikääntynyttä läheistäsi suojautumaan epäluotettavilta myyjiltä.

Kun lähdet kauppaan ostamaan uutta puhelinta, olet todennäköisesti valmistautunut myyntitilanteeseen jo etukäteen esimerkiksi vertailemalla tuotemalleja ja hintoja. Yllättävillä myyntitilanteilla tarkoitetaan niitä tilanteita, joissa tällaista valmistautumista ei ehdi tehdä. Myyjä voi esimerkiksi koputtaa kotiovellesi, tarjota tuotetta tuote-esittelyn päätteeksi tai tarjous voi ilmestyä tietokoneesi ruudulle kesken nettiuutisten lukemisen.

Yhteistä tilanteille on, että myyjä haluaa sinulta ostopäätöksen pian, eikä sinulle jää harkinta-aikaa. Myyjän tarjouksesta voi olla tämän takia vaikea kieltäytyä. Erityisen haavoittuvassa asemassa ovat ne ikäihmiset, jotka esimerkiksi sairauden takia ovat helposti johdettavissa harhaan.

Myös puhelinmyynti on usein yllättävä myyntitilanne. Kuluttajansuojaa puhelinmyynnissä vahvistetaan vuoden 2023 alusta lähtien. Puhelinmyynnissä vaaditaan 1.1.2023 alkaen kirjallinen tilausvahvistus. Myyjän on lähetettävä asiakkaalle myyntipuhelun jälkeen kirjallinen tarjous. Kaupat syntyvät vasta, kun asiakas hyväksyy tarjouksen kirjallisesti. Jos kirjallista vahvistusta ei ole tehty, sopimus ei ole sitova.

Osaatko sanoa ei kiitos?

Yllättävät myyntitilanteet koetaan usein tungetteleviksi tai jopa painostaviksi. Painostavassa myyntitilanteessa voi tuntua, että myyjä ei suostu ottamaan vastaan kieltävää vastausta. Kohteliaat käytöstavatkin voivat olla esteenä sille, että myyjälle langan toisessa päässä tai kotiovella saisi sanottua suoraan ei. Välillä taas myyjän puhetulvaa ei saa katkaistua, vaikka haluaisikin. Sinun ei kuitenkaan ole pakko ostaa tuotetta, vaikka myyjä olisi käyttänyt tuotteen esittelemiseen paljon aikaa ja vaivaa. Et myöskään ole myyjälle selitystä velkaa siitä, miksi et osta tuotetta.

Säästä hermojasi ja opettele sanomaan jämäkästi “ei kiitos, en ole kiinnostunut”.

Jos haluat kieltäytyä tarjotun tuotteen ostamisesta, ota käyttöön kohtelias kieltäytyminen, jonka olet opetellut etukäteen. Esimerkiksi:

Ei kiitos, en ole kiinnostunut. Hyvää päivänjatkoa!

Kiitos tuote-esittelystä. En kuitenkaan ole kiinnostunut. Hyvää päivänjatkoa!

Sulje puhelin tai kulje eteenpäin.

Entä, jos väliin ei yksinkertaisesti saa sanaakaan, vaikka yrität? Älä jää odottamaan sopivaa hetkeä, vaan sulje puhelin tai kävele pois. Puhelinmyynnissä kauppoja ei synny, ellet hyväksy puhelinmyyjän puhelun jälkeen lähettämää tarjousta.

Sähköpostimarkkinointiin taas ei ylipäätään tarvitse vastata ollenkaan. Lisävinkkejä kieltäytymiseen saat Kilpailu- ja kuluttajaviraston muistilistasta.

Osaatko sanoa EI KIITOS -muistilista

Painostavassa tai muuten epäasiallisessa myyntitilanteessa on parasta kieltäytyä ja poistua. Katso alta Kilpailu- ja kuluttajaviraston lyhyt video siitä, miten selvität tällaiset tilanteet.

Oikeus harkita myös etämyyjän tarjousta

Kaikkien ostopäätösten kohdalla on hyvä miettiä, tarvitseeko tuotetta tai palvelua todella. Tällä tavalla pystyt välttämään turhan tavaran kerääntymistä kotiisi, ja samalla säästät rahaa. Hankkimatta jättäminen on myös ympäristöystävällinen valinta.

Jos puhelinmyyjän tarjous kuulostaa hyvältä ja tuote on sinulle tarpeellinen, voit pyytää myyjää lähettämään tarjouksen ja tutustua siihen rauhassa ennen ostopäätöksen tekemistä.

Vuoden 2023 alusta puhelinmyyjän pitää aina lähettää sinulle tarjous kirjallisena puhelun jälkeen. Ostosopimusta ei voi tehdä puhelimessa, vaan se tehdään kirjallisena puhelun jälkeen.

Käy puhelun jälkeen kirjallinen tarjous läheisen kanssa läpi. Sopimus syntyy vasta, kun hyväksyt tarjouksen.

Myös yllättävissä myyntitilanteissa sinulla on oikeus harkita ja tehdä vertailua. Jos myyjällä on kiire tehdä kaupat esittelyn aikana, kieltäydy kaupoista ja hanki tuote muualta.

Lue lisää kuluttajan oikeuksista ja peruutusoikeudesta Marttakoulun Ostajan oikeudet ja vastuut -sivulta. Voit myös testata alla olevalla leikkimielisellä testillä, kuinka hyvin tunnet kuluttajat oikeudet!

Painostuksen tuloksena tehdyt kaupat voi purkaa

Myynnissä tehty sopimus voidaan todeta pätemättömäksi, jos esimerkiksi ikäihmistä on painostettu ostamaan tuote, jota hän ei olisi muuten ostanut. Sopimus voidaan todeta pätemättömäksi myös silloin, jos ikäihmisen sairautta tai yksinäisyyttä on käytetty hyväksi. Tämä pätee myös, jos ikäihminen ei ole oikeustoimikelpoinen.

Jos ostettu tuote osoittautuu kauppojen tekemisen jälkeen muihin samanlaisiin verrattuna esimerkiksi kohtuuttoman kalliiksi, voidaan vaatia sopimuksen kohtuullistamista. Tällöin sopimuksen kohtuutonta kohtaa, tässä esimerkissä hintaa, korjataan. Sopimus jää korjaamisen jälkeen muilta osin voimaan.


Lue lisää kohtuuttomista sopimusehdoista ja niiden kohtuullistamisesta Kilpailu- ja kuluttajaviraston sivuilta.


Turvallisesti verkkokaupoilla kaiken ikäisenä

Älä koskaan annan luottokorttisi numeroa puhelimessa.

Kun klikkaat verkossa vastaan tullutta mainosta, saatat huomaamattasi joutua epäluotettavaan verkkokauppaan. Tässä muutama vinkki siitä, miten tunnistat huijaukset ja vältät huijatuksi tulemisen verkkokaupoilla.

Liian hyvät tarjoukset ovat usein varma merkki huijareista. Jos usean tuhannen euron hintaista takkia tai kännykkää myydään parilla sadalla eurolla, on kyseessä melko varmasti huijaus. Huijaussivuston voi tunnistaa myös siitä, että siellä kaupataan huonolla suomen kielellä suppeaa valikoimaa keskenään hyvin erilaisia tuotteita.

Huijarit pyrkivät kylvämään kiirettä. Tuotteita markkinoidaan usein suurella alennuksella (esim. 50–70 %) ja alennuksen kerrotaan olevan voimassa enää lyhyen ajan. Liian hyvä tarjous on usein ikävä kyllä liian hyvä ollakseen totta.

Kun teet ostoksen verkkokaupassa, kiinnitä huomiota maksutapaan. Luottokortti on turvallinen tapa maksaa verkko-ostokset. Ongelmatilanteessa voit vaatia rahojasi takaisin luottokortin myöntäjältä. Pankkikortissa tai tilisiirrossa tätä turvaa ei ole. Tee kuitenkin luottokorttiostokset aina vain luotettaviksi arvioimissasi verkkokaupoissa, ettei luottokorttisi tiedot joudu väärien ihmisten käsiin. Muista maksaa luottokorttilasku eräpäivään mennessä.

Myös lasku on hyvä ja turvallinen maksutapa. Maksa lasku vasta, kun olet saanut tuotteen.

Säilytä aina tilausvahvistus ja kauppiaan kuittaus maksun hyväksymisestä.


Moni verkkokauppa tarjoaa osamaksua laskun siivellä. Osamaksuissa on usein korkea korko, joten on parempi maksaa lasku yhdessä erässä. Lue lisää osamaksuista ja muista kulutusluotoista Marttakoulun Lainat ja luotot -sivulta.


Tutut kaupat, jotka tunnet jo entuudestaan esimerkiksi kivijalkakauppoina, ovat yleensä luotettavia. Kaikki verkkokaupat eivät kuitenkaan sitä ole. Jos päädyt itsellesi vieraaseen verkkokauppaan painettuasi mainoslinkkiä, tee kaupan sivuilla hieman taustatutkimusta. Tarkastamalla verkkokaupan perustiedot voit olla varmempi siitä, että kauppa on sitä, mitä lupaa.

Tarkista verkkokaupasta ainakin nämä asiat:

  1. Verkkokaupan nimi, katuosoite, puhelinnumero ja sähköpostiosoite
  2. Tuotteen tai palvelun tarkat tiedot. Kuva ei välttämättä kerro kaikkea.
  3. Peruutus- ja palautusehdot
  4. Ostamasi tuotteen kauppahinta kaikkine kuluineen, toimitusajankohta ja maksutapa
  5. Myyjän tietosuojaseloste

Oletko huolestunut toisen puolesta?

Epäasialliset myyjät käyttävät haavoittuvassa asemassa olevia, esimerkiksi yksinäisiä vanhuksia, hyväkseen. Läheisesi ei välttämättä ole ostopäätöstä tehdessään täysin ymmärtänyt, mihin hän on sitoutunut. Asunnossa voi olla useita puhelinmyynnistä ostettuja avaamattomia paketteja ja niistä tulleita laskuja. Jos arjessa on muutenkin haasteita, voi tilanteen selvittäminen tuntua läheisestäsi ylivoimaiselta. Tällaiset tilanteet eivät kuitenkaan ratkea itsestään, joten läheisesi voi kaivata sinun apuasi.  Ota tilatut tavarat tai palvelut puheeksi hänen kanssaan ja selvitä tilanne.

Huijarit osaavat vaikuttaa meihin monilla tavoilla. Luotettavien tahojen ja huijauksien erottaminen toisistaan on usein hankalaa, ja uhriksi voi joutua meistä kuka tahansa. Erityisen haavoittuvassa asemassa ovat ne ikääntyneet, joilla kykyä päätösten tekemiseen vaikeuttaa esimerkiksi muistisairaudet.

Ottakaa yhteyttä tuotteiden ja laskujen lähettäjään ja selvittäkää syntynyt tilanne. Keskustelkaa ikääntyneen tarpeista ja siitä, miten hän saa haluamansa tavarat ja palvelut käyttöönsä turvallisella tavalla. Harjoitelkaa yhdessä myyntitilanteissa kieltäytymistä ja esimerkiksi sähköpostin turvallista käyttöä. Tarvittaessa voit tehdä omaisesi puolesta suoramarkkinointikiellon edunvalvontavaltuutuksella tai valtakirjalla.

Auta ikäihmistä välttämättään ja ratkaisemaan hankalat tilanteet

  • Kysy läheisesi rahankäytöstä vaikkapa samalla, kun kyselet muita kuulumisia.
  • Kerro hänelle ostajan oikeuksista ja siitä, ettei pitkäkään tuote-esittely velvoita häntä ostamaan tuotetta.
  • Kerro, että puhelinmyyjän täytyy vuoden 2023 alusta lähtien aina lähettää kirjallinen tarjous hyväksyttäväksi puhelun jälkeen. Muuten kaupat eivät synny.
  • Sopikaa, että ikääntynyt ei tee ostopäätöksiä esimerkiksi puhelimessa tai verkossa, vaan käy asian aina ensin läpi luotettavan läheisen kanssa.
  • Liimatkaa oveen tai postilaatikkoon ei mainoksia ja ei kotimyyntiä -tarrat.
  • Tee läheisellesi suoramarkkinointikielto (linkki vie Kilpailu- ja kuluttajaviraston sivuille).
    • Puhelinmarkkinointikielto tehdään Suomen asiakasmarkkinointiliitto ry:n palvelunumeroon soittamalla (Robinson-palvelu). Yhteystiedot löydät täältä: https://www.asml.fi/kieltopalvelut/ Kielto tehdään soittamalla siitä numerosta, johon kielto halutaan.
  • Tarkista, että sähköpostiohjelman roskapostisuodatin on ajan tasalla. Roskapostiviestejä ei kannata lukea ollenkaan, vaan poistaa ne lukemattomina.
  • Harjoitelkaa vastaamaan myyjälle Ei kiitos – en ole kiinnostunut.
  • Jos asunnossa on avaamattomia paketteja (esim. lisäravinnepakkauksia), runsaasti lukemattomia lehtiä tai avaamattomia laskuja, kysy niiden alkuperästä ja selvitä asia. Aloita ottamalla yhteys pakettien ja laskujen lähettäjään.
  • Muistuta ikääntynyttä siitä, että kuka tahansa meistä voi joutua huijauksen kohteeksi. Siinä ei ole mitään hävettävää eikä tapauksia kannata peitellä.
  • Epäselvissä tapauksissa pyydä apua Kuluttajaliitosta.
https://www.riddle.com/embed/showcase/335413