Viestintäsuunnitelma

Viestintäsuunnitelma

Mikä ihmeen viestintäsuunnitelma? Miksi?

Tapahtumien olennainen osa on viestintä niin sisäinen kuin ulkoinen viestintä. Sisäisellä viestinnällä pyritään jouhevaan tapahtumatuotantoon ja ulkoisella viestillä pyritään saamaan tapahtumalle huomiota ja ennen kaikkea yleisöä.

Viestintäsuunnitelmia on yhtä monta kuin tapahtumiakin. Jokaisella tapahtumalla ja viestinällä on erilaiset kohderyhmät, kanavat ja tavoitteet. Kuten kaikessa suunnittelussa, turvallisuussuunnitelma, tapahtumasuunnitelma yms., tärkeintä on saada ihmiset pohtimaan kaikkia viestinnän osasia, joista syntyy kokonaisuus.

Suunnitelmiin voisi yleistää peruskysymykset: Miksi, Mitä, Kenelle, Miten, Kuka ja Milloin?

Viestintäsuunnitelman osat

  • Viestinnän tavoitteet
  • Kohderyhmät
  • Viestintäkanavat
  • Vastuuhenkilöt
  • Aikataulut
  • Itsearvio

Muista viestintäsuunnitelmassasi koko tapahtumasuunnitelma tai ajatus siitä, miksi tapahtuma halutaan tehdä. Mikä on tapahtuman tarina? Minkälaista viestiä haluamme välittää?

Milloin, missä, kenelle ja kuka. ->Vie viestiä kuitenkin vähän eteenpäin ja mieti mitä ilosanomaa tai tarinaa haluat nostaa esiin tapahtumalla. Esimerkiksi Karhufestivaaleissa halutaan viestiä itse tehtyä elämää, taidetta ja kulttuuria sekä karhumaista Ilomantsin imagoa hyvässä hengessä.

Kurkkaa kylä tiedottaa -oppaaseen